Snabbare väg in i vården – tack vare teambaserat arbetssätt

Förbättringsarbete När medarbetarna började arbeta i multiprofessionella team på hälsocentralen i Valbo hände flera positiva saker. Andelen inhyrd personal minskade, arbetsmiljön blev bättre och patienterna fick en snabbare väg in i vården.

Snabbare väg in i vården – tack vare teambaserat arbetssätt
Några av de som varit med från starten av multiprofessionella team i Valbo är Anna-Lena Baadstrand, Sara Wennerberg, Claes Sundvik, och Nicklas Persson. Foto: Region Gävleborg

Hösten 2022 tog medarbetarna på Valbo Din hälsocentral själva initiativ till att förändra sina arbetssätt. Sättet att arbeta var inte hållbart. Distriktssköterskor och fysioterapeuter lade i snitt åtta timmar per vecka på att leta läkare som kunde lösa deras patientärenden.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Istället beslutade de att införa ett arbetssätt med multiprofessionella team, något som blev verklighet i oktober förra hösten.

Går igenom komplexa patientfall

På hälsocentralen finns nu två multiprofessionella team som träffas två gånger i veckan. Här ingår läkare, fysioterapeut, distriktssköterska och medicinsk sekreterare. Tillsammans går de igenom några av hälsocentralens mer komplexa patientfall.

– Vi försöker se från alla olika professioner för att göra en bedömning av vad som är bäst för patienten. Ska man träffa läkare, fysioterapeut, distriktssköterska eller behövs provtagning? säger Claes Sundvik, vårdenhetschef på Valbo Din hälsocentral.

Fanns en oro inför förändringen

Men det var långt ifrån självklart att införa det nya arbetssättet. Claes Sundvik berättar att han själv kände en viss oro, fast han trodde på idén. Framför allt fanns det en oro att lägga så mycket tid på möten. Men resultaten visade snabbt på stora fördelar.

– Vi såg snart att vi gick åt rätt håll. Vinsten för patienten är uppenbar: man får en helhetsbedömning, poängterar han.

Mellan 75–80 procent av de ärenden som tas upp i teamen går dessutom till en annan lösning än bokning och nybesök hos läkare. De kan till exempel gå till provtagning eller fysioterapeut istället.

– Vi spar läkartider, och de patienter som går till läkarbesök är bättre förberedda. Så det är snabbare väg till diagnos och behandling. Och vi kan ofta avsluta vid ett besök. På det viset spar vi återbesök och resor för patienten, säger Claes Sundvik.

Bättre arbetsmiljö för personalen

En annan vinst är att antalet inhyrda medarbetare har minskat drastiskt sedan teamarbetet infördes.

Den fasta personalen vittnar samtidigt om bättre arbetsmiljö och upplever att de tar hand om patientens problem på ett bättre sätt.

En viktig framgångsfaktor i Valbo har varit medarbetarnas motivation.

– Våra medarbetare är villiga att göra förändringar, på det sättet har vi bra förutsättningar. Vi var allihop väldigt trötta på att leta och inte ha akuttider, så motivationen var väldigt hög, säger Claes Sundvik.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan