Studie utvärderar vårdmodell med mobila läkare

Mobil vård Kan det vara mer effektivt att läkare kommer hem till patienten? Det har Lina Emmersjö vid Högskolan i Skövde tittat närmare på i sin avhandling och hittat flera spännande resultat.

Studie utvärderar vårdmodell med mobila läkare
Lina Emmesjö har forskat om vårdmodellen Mobil Närvård med hemsjukvårdsläkare och hittat många spännande resultat. Foto: Högskolan i Skövde

Fler äldre, med allt mer avancerade vårdbehov, är en stor utmaning för vården. Många har dessutom behov av vård från flera olika vårdgivare. Risken är stor att ansvaret för de äldre hamnar mellan stolarna.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Läkaren kommer hem till patienten

Lina Emmesjö är doktorand i omvårdnad på Högskolan i Skövde och studerar via Forskarskolan Hälsa och Välfärd vid Jönköping University. I sin forskning har hon studerat en vårdmodell där läkare kommer hem till patienterna istället för att patienten åker till sjukvården.

Vilka är erfarenheterna och upplevelserna av Mobil Närvård med hemsjukvårdsläkare, MICM?

Blir mer delaktig i sin vård

Resultaten visar att både patienter, närstående och vårdpersonal ser stora fördelar med vårdmodellen. Patienterna och deras närstående upplevde att deras liv hade förenklats sedan de började få vård genom MICM.

– Strukturen med att ge vård i hemmet ökade patientens möjlighet till delaktighet i sin vård. Hemmet blev särskilt centralt under pandemin eftersom patienterna var isolerade i sina hem, och enbart träffade hemsjukvårdspersonalen, säger Lina Emmesjö.

Stärker även samarbetet

Förutom att patienten får mer kontroll över sin egen vård stärker det även samarbetet mellan olika vårdgrupper.

Sjuksköterskorna och hemsjukvårdsläkarna tyckte att vårdmodellen var det bästa sättet att arbeta i hemsjukvården.

– Kontinuitet i hälso- och sjukvården och att se patienten som en person blev byggstenar för att bygga relationer mellan hälso- och sjukvårdspersonalen och patienten med närstående, säger hon.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan