Coachning ger bättre koll på kvalitetsregister

Coachingakademin stöttar verksamheter i sitt förbättringsarbete, genom ett specialdesignat programSy

susannalagersten
Susanna Lagersten, programchef, Coachingakademin.

Coachingakademin stöttar verksamheter i sitt förbättringsarbete, genom en specialdesignad utbildning. Projektet är ett samarbete mellan Stockholms läns landsting och Karolinska institutet, KI, och startade som ett led i regeringens nationella satsning på kvalitetsregister, som pågår 2012-2016.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Många saknar kunskaper om hur man använder kvalitetsregister, men de finns stor potential om man lär sig att använda datan. Man kan se vad som behöver förbättras och vilka effekter förbättringarna har, säger programchef Susanna Lagersten.

Verksamheter från alla delar av vården kan anmäla sig till förbättringsprogrammet, som pågår under tio månader och leds av utbildade coacher och lärare från KI. Det enda kravet är att man är ett tvärprofessionellt team, det vill säga att samtliga yrkesgrupper som ska arbeta med förbättringen på kliniken är delaktiga.

Vissa verksamheter ansöker med ett redan känt problem, medan andra inser vad de behöver förbättra under utbildningen. En person från teamet genomför utbildningen, och blir därefter förbättringscoach, som löpande instruerar sitt team att genomföra praktiska ”läxor” på kliniken.

– Det är teamen som ska jobba med förändringen, därför är det viktigt att de är med under hela resan.

Under utbildningen varvas teori, som kunskap om förbättringsarbete och mätningar i kvalitetsregister, med praktik. I slutet av terminen presenterar verksamheterna sina resultat.

Sedan coachingakademin startade 2012 har 32 verksamheter från hela landet genomfört utbildningen, de flesta med goda resultat.

– Inte nog med att de ofta lyckas förbättra sig avsevärt så kan vi se en ökad yrkesstolthet och självförtroende hos vårdpersonalen, säger Susanna Lagersten.

Centralintensiven på Akademiska sjukhuset i Uppsala förbättrades med Coachingakademin. Läs mer här. 

Vill du prenumerera på nyhetsbrevet Kvalitetsvård? Registrera dig här!

Hämtar fler artiklar
Till startsidan