Bröstmottagningen på tidigare universitetssjukhuset MAS i Malmö förkortade processen för bröstcancerutredningar från 42 dagar till två timmar. Genom att skapa ett team kring patienten med all kompetens som behövdes eliminerade man tidsslöserier och kunde ställa diagnosen 500 gånger snabbare än vad som tidigare varit möjligt. Och patientens ångest och oro i väntan på en cancerdiagnos förkortades.
Från Lean till team – kortare processer med patientcentrerad vård
Engagerade och övertygade chefer är en förutsättning för förbättring anser Magnus Lord, specialist på modern sjukhusutveckling.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Flödesoptimering är inget nytt i sjukvårdsdebatten men hur ska arbetssättet bli vardag istället för enstaka framgångshistorier? Exemplet ovan kommer från seminariet Framtidens offentliga sektor där Magnus Lord, specialist på modern sjukhusutveckling, talade. Enligt honom måste sjukvården överge en av sina gamla principer om att det är chefer som förväntas lösa problem och fatta alla beslut. Istället bör strukturer skapas så att medarbetare själva får styra och utveckla verksamheten. En förutsättning för det är välutbildade, engagerade och övertygade chefer.
– Cheferna måste ut på golvet och se vad som händer i verkligheten. Jag har inte sett någon verksamhet lyckas med sitt förbättringsarbete om inte chefen driver förändringen, säger Magnus Lord.
Han menar att det gamla systemet även präglas av ett silofokus som syftar till att öka effektiviteten och kvaliteten i enskilda funktioner och enheter istället för att förbättra helheten.
– När man försöker optimera varje del för sig blir patientens väg genom vården lidande. Det uppstår köer överallt.
Regeringen satsar under 2015 en miljard kronor på att utveckla den patientcentrerade vården. För att ta del av pengarna ska landstingen ta fram en handlingsplan på de insatser som ska genomföras. Planerna ska lämnas in i slutet av september.