I måndags möttes personal och besökare på Lycksele och Skellefteå lasarett och Norrlands universitetssjukhus av personal från Vårdhygien som delade ut små handspritsflaskor.
Handsprit till alla ska påminna om viktiga rutiner
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Satsningen är en del av en större kampanj, berättar Ingrid Hugosson-Wallgren, kvalitets- och patientsäkerhetsamordnare i regionen för Kvalitetsvård.
– Vi har sett i mätningar att vi här i regionen har blivit sämre på att använda handsprit sedan 2015. Och så kan det ju inte fortsätta, siffrorna ska ju gå åt det andra hållet, så jag beslöt ihop med Patientsäkerhetsrådet och Vårdhygien att vi satsar på en kampanj nu inför sommaren.
Starten blev dagen efter WHO:s internationella handhygiendag. Och att starta inför sommaren är bra ur flera synvinklar, fortsätter Ingrid Hugosson-Wallgren.
– Det kommer in ny personal under sommaren, som kan behöva påminnas om rutinerna. Stressen och trängseln kan också öka, och då kan man omedvetet eller medvetet frestas att slarva med att sprita händerna.
Förutom måndagens spritutdelning innefattar kampanjen informationsfilmer och planer på flera lättsammare aktiviteter under maj och juni.
– En tanke är att vi ska ha en tipsrunda. Och i filmerna riktar vi oss inte bara till personal utan också till patienter och anhöriga. Om även de förbättrar sin handhygien är det också bra för vården.
Samtidigt har Ingrid Hugosson-Wallgren just fått resultatet av årets mätning av hur det står till med regionens handhygien.
– Jag ska grotta ned mig i de här siffrorna och jag tror att det är viktigt att satsa lite extra på vissa ställen, vissa kliniker eller enheter och vissa personalgrupper där man ser att resultaten går åt fel håll. Jag hoppas också att vi kan få fram budskapet att det ska vara naturligt och odramatiskt att påminna en kollega som glömmer att sprita händerna.
Det ska sitta i ryggmärgen, fortsätter hon. Det ska kännas så konstigt att glömma att sprita händerna att man bara inte gör det.
– Vi får se hur den här kampanjen går. Vi försöker såhär och hoppas att vi får den önskade effekten!