Teamarbete, där olika yrkesgrupper samarbetar och bygger vidare på varandras styrkor och kompetens, blir allt viktigare i dagens högspecialiserade och fragmenterade sjukvård.
Maktstrategier och starka känslor – så fungerar teamarbete i praktiken
Teamarbete Hur fungerar ett teamarbete i praktiken? Och hur driver det lärandet framåt? Det har Tuija Viking på Högskolan Väst tittat närmare på i sin avhandling.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Men hur fungerar detta lärande i praktiken? Och vad händer när makt, genus och erfarenhetsbaserad kunskap möts?
Konflikter som drivkraft för lärande
Det har Tuija Viking, forskare på Högskolan Väst, tittat närmare på i sin avhandling. Det som intresserat henne är framför allt hur kontroverser i ett team driver interprofessionellt lärande framåt.
I sin avhandling har hon bland annat studerat teamarbetet i en grupp som arbetar med nationella riktlinjer för psykiatrisk tvångsvård.
Här uppstod bland annat en kontrovers kring användningen av ett mobilt tvångsbälte. Metoden väckte starka känslor och delade teammedlemmarna.
– Det blev tydligt hur de använde maktstrategier för att göra anspråk på kunskapsföreträde för att försvara sina ståndpunkter. Men diskussionerna ledde vidare till nya insikter och genom att använda en lagtext som gemensam referens nådde de en kompromiss. Det visar att konflikter inte alltid är destruktiva utan kan öka förståelsen mellan professionerna och vara en viktig del av lärandet, särskilt om man hanterar dem på rätt sätt.
Det berättar Tuija Viking i en intervju på Högskolan Västs webbsajt.
Betydelsen av peer supportrar
Ett annat viktigt tema i avhandlingen är genus, vilket särskilt märktes i teamets diskussioner kring könsskillnader inom psykiatrisk tvångsvård.
Ett tydligt mönster som framkom var att unga kvinnor oftare blev föremål för tvångsbältning. Det skapade debatt i teamet och man började problematisera könsskillnader och diskutera behovet av ett genusperspektiv.
Ett av de mest spännande elementen i Tuijas avhandling är hennes forskning kring peer supportrar. Det är personer som själva har erfarenheter av psykisk ohälsa och som stödjer andra patienter i återhämtningen. Detta är en relativt ny yrkesgrupp inom psykiatrisk vård.
Öppnar perspektiven
Tuija Viking menar att deras erfarenhetsbaserade expertis är ett viktigt komplement till vårdpersonalens teoretiska kunskaper eftersom de ger teamet ett bredare perspektiv. Peer supportrar fungerar också som en sorts verifiering av verkligheten. De kan beskriva hur någonting faktiskt kan vara för en patient.
En nyckelfaktor för interprofessionellt lärande i team är att det inte bara finns en eller två professioner som dominerar och alla andra ska lyssna, menar Tuija Viking. Alla kompetenser behövs, och då är det viktigt att inkludera erfarenhetsbaserad expertis.