I höstas tillträdde Jostein Langstrand sin tjänst som verksamhetsutvecklare på akutkliniken i Norrköping. Hur kommer det sig att du sökte det här jobbet?
”Mitt jobb blir aldrig tråkigt”
Ledarskap Som verksamhetsutvecklare på akutkliniken i Norrköping är ingen dag den andra lik för Jostein Langstrand. Arbetet rör sig från strategiska utvecklingsfrågor i ledningsgruppen till coachning av vårdteam i vardagen.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Det var en slump egentligen. Jag hade ett jobb som utvecklingsstrateg i Motala kommun som jag trivdes bra med. Men jag såg annonsen och blev nyfiken. Jag tycker att vården är en intressant bransch och det lät spännande att jobba inom akutsjukvården.
Vad innebär jobbet som verksamhetsutvecklare?
– Det är ju egentligen en spretig roll, det är lite svårt att sammanfatta vad en verksamhetsutvecklare egentligen gör. Jag fungerar som ett stöd för ledningen för att jobba med strategi och utveckling och fyller de hålen där cheferna behöver stöd i sitt arbete. Ibland innebär det att jag gör utredningar, ibland håller jag i möten. Men mitt fokus är att driva utveckling i både smått och stort.
Är det något speciellt som engagerar dig just nu?
– En av de saker som jag reagerade på när jag började var att teamarbetet på akuten inte fungerar optimalt. Personalen jobbar i team, men känslan är att de mestadels agerar var för sig. Det påverkar kvaliteten i vården. Det är dåligt för patienterna och det är dåligt för personalen. De får inte känslan av sammanhang och samma flyt i verksamheten som man kan få av ett välfungerande teamarbete.
– När jag lyfte den frågan förstod jag att detta är ett välkänt problem sedan lång tid tillbaka. Alla känner till det, men ingen har mäktat med att ta itu med frågan. Det handlar om en stor kulturförändring. Min roll nu är att hålla i ramarna och ge stöd för hur man kan jobba med detta rent praktiskt. Det gör jag både på ett övergripande plan och men också konkret i vardagen där jag är med och coachar teamen på akutavdelningen. Så det blir spännande att se om vi lyckas.
Vilka är de stora utmaningarna i ditt arbete?
– En utmaning är att nå ut till alla medarbetare. De jobbar på olika tider och med olika scheman och det är extremt svårt att nå ut till alla på ett enhetligt sätt. Dessutom är professionerna väldigt starka och har mycket att säga till om. Därför blir det en balansakt att bädda för beslut så att alla känner sig nöjda.
– En annat stor utmaning är den byråkrati och toppstyrning som präglar organisationen. Det tar lång tid att få beslut i frågor och den processen kan kosta mycket energi och tid.
Vad tycker du att du kan bidra med inom vården, med ditt utifrånperspektiv?
– Jag har ju aldrig jobbat inom vården och kan inte den världen. Däremot har jag lång erfarenhet av kvalitetsutveckling, både på ett teoretiskt plan från mina år som forskare på universitetet, men även som praktiker. Jag har en stor verktygslåda och bred erfarenhet av många olika typer av utvecklingsinitiativ. Här kan jag bidra med både konkret metodkunskap och det strategiska perspektivet. Många chefer inom vården saknar tiden att jobba med utvecklingsfrågor och där blir min roll värdefull för att ge stöd att driva frågorna vidare.
Du har jobbat där i fyra månader nu, vad tycker du är roligast med jobbet?
– Det är ett omväxlande och spännande jobb, det blir aldrig tråkigt. Dessutom är jag in en verksamhet som inte liknar någon annan. Inom akutsjukvården jobbar man 24-7 och de är i en miljö som närmast kan liknas vid soldater i krig. Medarbetarna är alltid motiverade och taggade att göra sitt jobb, men det sliter förstås mycket. Inte minst under pandemin har det varit extremt tufft för alla inom vården.
Vilka är dina drivkrafter i jobbet?
– Jag drivs av att jobba med verksamhetsutveckling på ett praktiskt plan. Att känna att jag gör nytta. För mig är det dessutom viktigt att vara i en verksamhet där jag känner att jag bidrar till något positiv för samhället. Det är också anledningen till att jag sökt mig till offentlig sektor. Här har jag möjlighet att bidra med mitt kunnande och se till att förbättra för att vi ska få det bättre i det gemensamma, inte för att maximera vinst.