– Vikten av ett systematiskt arbetssätt betonas i både Arbetsmiljöverkets författningssamling AFS 2001:01 och patientsäkerhetslagen. I patientsäkerhetslagen står det att man ska fördela det organisatoriska ansvaret. I arbetsmiljölagen att man ska fördela arbetsmiljöuppgifter.
Patientsäkerhet och arbetsmiljö – Så hänger lagarna ihop
Vikten av ett systematiskt arbetssätt betonas i både Arbetsmiljöverkets författningssamling AFS 2001:01 och patientsäkerhetslagen.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Patientsäkerhetslagen säger att man ska genomföra riskanalyser, arbetsmiljölagen använder begreppet riskbedömningar. Det är samma formuleringar för arbetsgången; åtgärder som inte kan vidtas på en gång ska en handlingsplan upprättas för.
– Liknande krav på uppföljning; patientsäkerhetslagen ställer krav på årliga patientsäkerhetsberättelser, arbetsmiljölagen på årlig uppföljning.
– Båda ställer krav på att utreda och anmäla händelser och avvikelser. I patientsäkerhetslagen står det att man ska utreda händelser/avvikelser som har medfört eller kunnat medföra en vårdskada samt att anmäla de som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada. I arbetsmiljölagen är kravet att utreda ohälsa, olycksfall, tillbud och avvikelser samt att anmäla allvarliga olycksfall, tillbud samt skadlig inverkan.
Läs mer i rapporten: Patientsäkerhet och arbetsmiljö, en vägledning för hög patientsäkerhet och god arbetsmiljö