Med hjälp av verktyget Rapp kan vården på ett kvalitetssäkrat sätt följa upp hur patienterna mår efter en operation. Efter många år av forskning och utveckling är Rapp nu redo att på allvar slå igenom i hälso- och sjukvården.
Rapp redo att möta marknaden
App Antalet vårdbesök minskar, patienterna blir tryggare och vården får ett kvitto på hur patienterna mår efter en operation. Efter tio års utveckling är verktyget Rapp redo att ta steget ut på marknaden.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Det känns jättekul. Det har varit en lång resa att ta den här tjänsten från en forskningsprodukt till en produkt som kan användas kliniskt och som klarar alla krav som hälso- och sjukvården ställer, säger Ulrica Nilsson, skaparen bakom produkten.
Hur går det för patienten?
Ulrica Nilsson är professor i omvårdnadsvetenskap. För tio år sedan arbetade hon som anestesisjuksköterska och började fundera på vad som egentligen händer med hennes patienter när de har kommit hem efter operationen.
– Jag upptäckte att det inte fanns någon systematisk uppföljning i Sverige. Vi är jätteduktiga på att övervaka och följa patienter så länge som de är inom sjukhusets väggar, men inte efter att de kommit hem.
Idé till nytt verktyg
Där föddes idén till det som i dag utvecklats till företaget Rapp. Rapp är en mobilbaserad tjänst som följer patientens återhämtning efter en operation.
Med hjälp av verktyget kan läkarna och sjuksköterskorna få direkt feedback på hur patienten mår och vilket resultat deras insatser gav. Samtidigt får patienten en direktkontakt med den vårdenhet som genomförde operationen.
– Med Rapp får vården ett kvitto på hur det går för patienterna, konstaterar Ulrica Nilsson
Tre avgörande effekter
Under de senaste tio åren har Ulrica Nilsson fortsatt att genomföra studier på verktyget. Hon har noterat tre avgörande effekter:
- Patienterna mår i genomsnitt 30 procent bättre i sin postoperativa återhämtning jämfört med kontrollgrupp.
- Antalet vårdbesök, som beror på att patienter är oroliga för sin återhämtning, minskar med 50 procent.
- Rapp gör det möjligt att både kvalitetssäkra och följa upp patienter – och verksamheten.
– Jag tror att vi med hjälp av Rapp kommer att kunna spara en hel del pengar när vi får feedback på den vård vi ger och hur den kan förbättras. Vi kommer också att få nöjdare patienter som känner att de lättare kan få kontakt med en sjuksköterska och som kan följa sin egen återhämtning, förklarar hon.
Nya pengar för nya satsningar
Under hela utvecklingsresan har Ulrika Nilsson haft stöd av Örebro universitets innovationsstödsystem. Hon har även fått medel från Vinnova för att utveckla produkten.
Nu har även KI Holding och investeringsfonden Eir Ventures gått in med finansiering i bolaget, vilket gör det möjligt att ta nästa steg. Tanken är först att inrikta sig på hälso- och sjukvården i Sverige och de skandinaviska länderna, för att därefter vända blicken mot Europa.