Så blev hälsocentralen hyrläkarfri

Bemanning Med målmedveten rekrytering och handledning för blivande läkare har Andersberg Din hälsocentral i Gävle gjort sig helt oberoende av hyrläkare. Bättre kontinuitet, större trygghet och mer tid för patienterna står på pluskontot.

Så blev hälsocentralen hyrläkarfri
Julina Jia-Yi Eng, Kevin Håkansson och Sebastian Svensson har alla rekryterats av Miska Hibner som läkarassistenter och arbetar idag som ST-läkare på Andersberg Din hälsocentral. Foto: Region Gävleborg

Andersberg Din hälsocentral i Gävle var tidigare nästan helt beroende av hyrläkare. När Miska Hibner började som vårdenhetschef för åtta år sedan påbörjades därför ett stort arbete med att förändra situationen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Så jag började jobba jättehårt med rekrytering och med arbetsmiljö: vad är det som krävs för att få behålla personal, och vad är det som krävs för att locka personal? säger hon i en intervju på Region Gävleborgs webbsajt.

Riktar in sig på studenter

Tillsammans har medarbetarna på hälsocentralen arbetat med både arbetsmiljön och rekrytering. För att attrahera läkare har de riktat in sig på studenterna. Arbetssättet innebär att de erbjuder läkarstudenter arbete som läkarassistenter under sommaren.

Mycket tid avsätts för handledning. Som läkarassistent har man sina egna patienter, men får bolla varje patient med sin handledare innan patienten lämnar mottagningen. Det skapar trygga möten mellan patient och läkarassistent.

– Det är ett otroligt bra sätt att jobba in sig i sitt nya yrke utan att behöva känna att man blir droppad någonstans, säger Miska Hibner.

Bidrar till bättre arbetsmiljö

Mellan sex och åtta studenter brukar anställas som läkarassistenter varje sommar. Det har gjort att samma personer kommer tillbaka flera gånger under sin utbildning och många väljer också att stanna kvar som anställda efter slutförd utbildning.

För patienterna innebär det bättre kontinuitet och högre patientsäkerhet samt större möjligheter att ha fasta vårdkontakter. Dessutom har det bidragit till en bättre arbetsmiljö för personalen.

– Vi har ett väldigt fint resultat i medarbetarenkäten och mycket liten personalomsättning, det tyder på någonting. Jag sätter aldrig ut en annons längre, man hör av sig till oss själv istället. Det är jättehäftigt, säger Miska Hibner.

Vilka är då framgångsfaktorerna för att få personalen att trivas och stanna kvar?

Medarbetarna i Andersberg har identifierat tre viktiga framgångsfaktorer:

  • Arbetsmiljön. Tillsammans reflekterar medarbetarna kring sin arbetsmiljö och gör åtgärder där det behövs. De frågar sig: ”Hur har vi det på arbetsplatsen?”, ”Hur trivs vi där, hur väl omhändertagna är vi, hur ser vi varandra, hur hjälper vi varandra?”
  • Dedikerade handledare. Alla handledare tycker om att handleda. De tycker att det är roligt att lära ut och är alltid positiva till att hjälpa till när en läkarassistent eller utbildningsläkare ber om råd.
  • Bra ledarskap som har förmågan att motivera och förklara varför. ”Metoden i sig är jättebra, men det gäller att också ha tålamod, acceptans och förståelse” förklarar Miska Hibner.
Hämtar fler artiklar
Till startsidan