Satsning på trivsel har minskat behovet av hyrpersonal

Arbetsmiljö Trivsam arbetsmiljö och stort fokus på medarbetarnas delaktighet – det är förklaringen till att Teleborgs vårdcentral i Region Kronoberg lyckats vända en situation med hög personalomsättning och ett stort beroende av hyrpersonal. “Vi började från grunden, och det känns fantastiskt att ha vänt situationen” säger en av avdelningscheferna.

Satsning på trivsel har minskat behovet av hyrpersonal
Förra året började Camilla Tideman och Susanne Dahlström som avdelningschefer på vårdcentralen. Foto: Region Kronoberg

Utmaningarna var stora när Camilla Tideman och Susanne Dahlström klev in som nya som avdelningschefer på Teleborgs vårdcentral i Växjö.

Många medarbetare hade lämnat sina tjänster. Vårdcentralen var beroende av hyrpersonal – både läkare och sjuksköterskor. En negativ mediabild och kritik från patienter gjorde dessutom situationen ännu svårare.

Har vänt situationen

Men Camilla Tideman och Susanne Dahlström har tillsammans med medarbetarna lyckats vända situationen. Ett viktigt steg i förändringsarbetet har varit att låta medarbetarna vara delaktiga i beslutsprocesser och utformning av verksamheten.

– Vi började från grunden, och det känns fantastiskt att ha vänt situationen. Nu har vi en stabil personalstyrka och är på väg att bli helt hyroberoende, säger Camilla Tideman.

– Arbetet med att bli hyroberoende är viktigt för att skapa bättre arbetsmiljö, förbättra vården och för att vi ska kunna använda våra resurser till satsningar på våra egna anställda, sa Magnus Carlberg, personalutskottets ordförande, när han uppmärksammade arbetet och bjöd på tårta.

Satsningar på barn och äldre

Några av de konkreta förändringar som vårdcentralen genomfört handlar om satsningar på barn och äldre:

  • Barnavårdscentralen har utökat med fler hembesök, föräldragrupper och ett nära samarbete med kommunen. Till våren startar även särskilda föräldragrupper för pappor med manliga gruppledare.
  • Äldremottagningen har förstärkts med ett äldreteam, ett särskilt telefonnummer för äldre patienter och dialogmöten med kommunen.
  • Dessutom har de kombinerat digitala och fysiska vårdlösningar för att möta patienternas behov. Videobesök, webbtidbok och chatt via 1177 direkt har förbättrat tillgängligheten.

Enorm skillnad nu och då

Under hösten har Teleborgs arbete uppmärksammats där man särskilt lyft fram arbetet med att minska beroendet av hyrpersonal.

– Vi gör allt vi ska göra nu, och vi gör det bra. Det är en enorm skillnad från hur det var för bara några år sedan, och det är tack vare vårt fantastiska team, poängterar Susanne Dahlström.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan