Fyra av tio besök hos logoped är digitala

Digitalisering Det började som en anpassning för att minska smittspridningen under pandemin. Men nu har digitala vårdbesök blivit en självklarhet för logopeder i Uppsala.

Fyra av tio besök hos logoped är digitala
I samband med pandemin ökade digitala vårdbesök närmast explosionsartat inom Länslogopedin i Uppsala. Foto: Privat

Under pandemin satsade Länslogopedin i Uppsala på digitala vårdbesök som en anpassning för att minska smittspridningen. Men modellen visade sig fungera bra, inte minst för de som har långt att resa till mottagningen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Digitala vårdbesök har därför kommit för att stanna.

Madeleine Holmqvist, biträdande avdelningschef för Länslogopedin, Akademiska sjukhuset. Foto: privat

– Det är en följd av samhällsutvecklingen i stort och digital behandling efterfrågas alltmer av patienterna, säger Madeleine Holmqvist, biträdande avdelningschef för Länslogopedin, Akademiska sjukhuset.

Mottagningar på flera platser

Länslogopedin är en del av Rehabilitering och smärtcentrum vid Akademiska sjukhuset, men verksamheten finns på flera platser i länet, med mottagningar i Uppsala, Enköping och Tierp.

Från 2019 till 2023 ökade de digitala besöken inom stamningsområdet från 1 till 44 procent. Inom vissa delar av röstbehandling ökade det från 18 till 35 procent och för barn med läpp-, käk- och gomspalt från 14 till 41 procent.

Självklar valmöjlighet idag

Madeleine Holmqvist ser digitala vårdbesök som en självklar valmöjlighet nu, helt oavsett resväg eller andra omständigheter.

Effekten har blivit ökad tillgänglighet för dem som har svårt att ta sig till mottagningen eller har långt att resa. Dessutom är det miljövänligt eftersom resorna till och från sjukhuset minskar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan