Under pandemin satsade Länslogopedin i Uppsala på digitala vårdbesök som en anpassning för att minska smittspridningen. Men modellen visade sig fungera bra, inte minst för de som har långt att resa till mottagningen.
Fyra av tio besök hos logoped är digitala
Digitalisering Det började som en anpassning för att minska smittspridningen under pandemin. Men nu har digitala vårdbesök blivit en självklarhet för logopeder i Uppsala.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Digitala vårdbesök har därför kommit för att stanna.
– Det är en följd av samhällsutvecklingen i stort och digital behandling efterfrågas alltmer av patienterna, säger Madeleine Holmqvist, biträdande avdelningschef för Länslogopedin, Akademiska sjukhuset.
Mottagningar på flera platser
Länslogopedin är en del av Rehabilitering och smärtcentrum vid Akademiska sjukhuset, men verksamheten finns på flera platser i länet, med mottagningar i Uppsala, Enköping och Tierp.
Från 2019 till 2023 ökade de digitala besöken inom stamningsområdet från 1 till 44 procent. Inom vissa delar av röstbehandling ökade det från 18 till 35 procent och för barn med läpp-, käk- och gomspalt från 14 till 41 procent.
Självklar valmöjlighet idag
Madeleine Holmqvist ser digitala vårdbesök som en självklar valmöjlighet nu, helt oavsett resväg eller andra omständigheter.
Effekten har blivit ökad tillgänglighet för dem som har svårt att ta sig till mottagningen eller har långt att resa. Dessutom är det miljövänligt eftersom resorna till och från sjukhuset minskar.