När regeringen i höstas presenterade sina förslag för att stärka äldreomsorgen fick Socialstyrelsen i uppdrag att starta ett nationellt kompetenscentrum för äldreomsorg. Nu är den verksamheten igång.
Nationellt kompetenscentrum för äldreomsorg slår upp portarna
Äldrevården Högre och jämnare kvalitet, effektivare arbetssätt och bättre förutsättningar för kunskapsutbyte. Det är förhoppningen med satsningen på ett nytt nationellt kompetenscentrum för äldreomsorgen.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Vara ett expertstöd
– Vi ska arbeta nära verksamheterna och en huvuduppgift blir att snabbare svara upp mot verksamheternas behov av expertstöd, säger Olivia Wigzell, generaldirektör för Socialstyrelsen i ett pressmeddelande.
Tanken är att stödet ska kunna användas direkt i mötet med de personer som behöver äldreomsorg. För att möta behoven i verksamheten är det därmed viktigt med en god dialog och tillgänglighet, förklarar hon.
Sprida goda exempel
Kompetenscentrumet ska göra det lättare att införa arbetssätt som bygger på bästa tillgängliga kunskap och goda exempel från olika verksamheter.
Dessutom ska kompetenscentret ge en nationell bild av läget i den svenska äldreomsorgen med de styrkor och utmaningar som finns.
– Pandemin blottlade brister som kartlagts och analyserats i många av Socialstyrelsens rapporter. Centrumet är en del i arbetet för att stärka kompetensen i äldreomsorgen. Det ska vara lättare för medarbetare i äldreomsorgen att utgå från bästa tillgängliga kunskap i sitt vardagliga arbete. I slutändan är syftet är att uppnå en god kvalitet för den enskilde, säger Olivia Wigzell.