Pålästa patienter en tillgång för vården

eHälsa Digital information är ett viktigt komplement till den fysiska vården. Men användarna behöver i större utsträckning inkluderas i utvecklandet av tjänsterna. Dessutom måste vården våga ta samtalen kring hälsoinformation på nätet. Det visar en studie från Umeå universitet.

Pålästa patienter en tillgång för vården
Utmaningarna när det gäller motivation och förmåga att använda eHälsotjänster är störst bland äldre. Foto: Adobe Stock

Att patienter kan ta till sig och dra nytta av digital hälsoinformation, eHälsa, är en viktig förutsättning för att klara vårdens framtida utmaningar. Men då måste tjänsterna också uppfylla de behov som användarna har.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

I sin forskning har Anna Sjöström vid Institutionen för omvårdnad vid Umeå universitet undersökt hur primärvårdspatienter tar till sig hälsoinformation på nätet.

I studien har hon tittat på alla digitala tjänster som används i hälsosyfte. Det är till exempel digitala vårdbesök, hälso-appar, journal och recept online samt hälsoinformation på internet.

Saknar motivation och förmåga

Studien visar att de flesta som besöker primärvården upplever att de har en god kunskap kring hälsa samt känner trygghet och tillit när det gäller digital sekretess.

Däremot finns det större utmaningar när det handlar om motivationen och förmågan till att använda eHälsotjänster. Utmaningarna är störst bland äldre, som i första hand vänder sig till sjukvården med sina funderingar. Yngre personer väljer i första hand internet.

Anna Sjöström tror därför att det är viktigt att inkludera de tilltänkta användarna i utvecklandet av tjänsterna. Men även att anpassa dem efter individuella behov.

– Min forskning påtalar behovet av att inkludera de tilltänkta användarna i utvecklandet av dessa tjänster, och att det bör finnas möjlighet att behovsanpassa dem. Dessutom är det viktigt att öka människors motivation till eHälsoanvändning, något som vårdpersonal och kanske i synnerhet distriktssköterskor är i en god position att göra.

Obefogad oro och förvirring

Anna Sjöström har även intervjuat distriktssköterskor om deras erfarenhet. De tycker att information via exempelvis 1177.se underlättar för primärvården. Baksidan är dock att felaktig eller felaktigt tolkad information leder till obefogad oro och förvirring hos patienter. Ibland kan det även leda till konflikter om diagnos eller behandling.

– Sjukvården behöver uppmuntra till pålästa patienter med engagemang för den egna hälsan. För att undvika oro, förvirring och konflikt bör det finnas ett aktivt och öppet samtalsklimat kring internet och andra källor till hälsoinformation. Detta ger även vårdpersonal möjlighet att hänvisa till tillförlitliga online-källor som tros passa den enskilde patienten, säger Anna Sjöström.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan