Bättre samarbete lönar sig i längden

Vårdcentralen Cityhälsan i Norrköping har under de senaste 1,5 åren haft stort fokus på att utveckla en arbetsmiljö där medarbetarna trivs och mår bra.

Bättre samarbete lönar sig i längden

Vårdcentralen Cityhälsan i Norrköping har under de senaste 1,5 åren haft stort fokus på att utveckla en arbetsmiljö där medarbetarna trivs och mår bra. Förra veckan skrev Kvalitetsvård om hur de jobbat med rekrytering, men ett lika viktigt jobb har varit att stärka teamkänslan.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Till skillnad från slutenvården så är en vårdcentral mycket mer av ett ensamarbete. Man har egna rum och stängda dörrar. Om bemanningen dessutom bygger på inhyrd personal är det ännu svårare att känna samhörighet, berättar verksamhetsutvecklare Johanna Pahlmgren.

En förändring som stärkt samarbetet mellan yrkeskategorierna är att det numera ofta sitter med en läkare i telefonrådgivningen på förmiddagarna. Läkaren kan själv ta samtal, vara med som lyssnande part eller konsulteras direkt i anslutning till samtalet när sköterskan vill ha hjälp att göra den medicinska bedömningen eller då patienten är i behov av akut receptförskrivning. Svårbedömda patienter kan, efter samråd, bokas in hos samma läkare på eftermiddagen om de ordinarie akuttiderna till övriga läkare är fullbokade.

Vinsterna med modellen är många, inte minst genom ett snabbare vårdflöde i många ärenden.

– Dessutom innebär det ett otroligt lärande, förutom att det är roligt att samarbeta så tätt med varandra, berättar Johanna Pahlmgren.

Hon berättar att de pratar mycket om vad de kan göra för öka teamarbetet. Att ha dörren på glänt för att visa att man är tillgänglig är ett sätt, men de har även strukturerat om i lokalerna så att läkare och sjuksköterskor jobbar närmare varandra rent fysiskt. Dessutom har de numera ett gemensamt fikarum, istället för två.

– Man kan ha en vision om att stärka samarbetet, men det är i de konkreta detaljerna det blir verklighet, säger Johanna Pahlmgren.

Bildtext: Lotta Leijonflycht, sköterska, och Marta Stelmach, läkare, samarbetar i telefonrådgivningen.

Läs även: Tydlig vision hjälp vid rekrytering

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Det senaste