Inom vården är det vanligt att medarbetarna kommer från många olika kulturer. Detta kan vara en tillgång. Men då krävs det också ett ledarskap som aktivt jobbar för att bygga ett inkluderande klimat.
I en studie från Jönköping University har forskare undersökt hur kulturella skillnader påverkar arbetet och vilka specifika behov som medarbetare i kulturellt mångfaldiga team har.
Riskerar i värsta fall patientsäkerheten
Studien visar att passiva eller oengagerade chefer riskerar att bidra till ett sämre arbetsklimat där missförstånd och osäkerhet i värsta fall påverkar patientsäkerheten. Ledare som däremot är medvetna om kulturella skillnader, och aktivt arbetar för att skapa ett inkluderande klimat, kan därmed förbättra både samarbetet och arbetsklimatet.
I intervjuer med vårdpersonal framkommer några viktiga insikter:
- Öppen kommunikation. Intervjupersonerna betonade vikten av att kunna diskutera sina upplevelser av kulturella skillnader utan rädsla för att bli dömda. Många kände sig osäkra på hur de skulle hantera skillnader i arbetsmetoder och kommunikationsstilar, vilket ibland ledde till frustration och konflikter.
- Tydlighet i strukturer och roller. När alla förstår sina ansvarsområden och arbetsuppgifter, särskilt i stressiga situationer, minskar risken för missförstånd och osäkerhet. Det påverkar i sin tur även samarbete och patientsäkerhet.
- När teamledare aktivt arbetar för att bygga en öppen och respektfull arbetsmiljö, där kulturella skillnader kan diskuteras på ett konstruktivt sätt, blir både arbetsmiljön och patientvården bättre.
Bättre dynamik i gruppen
Forskarna konstaterar att kulturell mångfald, rätt hanterad, kan förbättra vårdteamens dynamik och ge bättre patientresultat.
Här är ledarskapet avgörande. För vårdorganisationer som vill dra nytta av den ökade mångfalden i arbetsstyrkan är det därför viktigt att investera i utbildning för ledare och skapa strukturer som främjar inkludering.
Tre nycklar till ett inkluderande klimat
Forskarna identifierade tre huvudsakliga bidrag som ett inkluderande klimat ger till vårdteam:
- Värdet av olikheter och likheter: Genom att uppmärksamma varje individs unika egenskaper och uppmuntra alla att se bortom kulturella skillnader, kan spänningar minska och samarbetet bli starkare. Genom att fokusera på både likheter och olikheter kan vårdteamet bli mer sammansvetsat och effektivt.
- Meningsfulla interaktioner. Ett öppet och socialt klimat där man uppmuntrar teammedlemmar att interagera och stötta varandra ökar sammanhållningen. När personalen känner sig trygga att be om hjälp och uttrycka sig, minskar risken för konflikter och missförstånd.
- Engagerat ledarskap: Inkluderande ledarskap är avgörande för att skapa en miljö där kulturella skillnader inte bara accepteras, utan ses som styrkor. Ledare som främjar lärande och interaktion kan bidra till att teamet fungerar smidigare och ett bättre arbetsklimat.
Forskningen bygger på en systematisk litteraturöversikt samt intervjuer med totalt 40 vårdanställda på sjukhus i södra Sverige. Man har även genomfört ett 60-tal teamsimuleringar med vårdpersonal i akuta vårdmiljöer.