Fyra förbättringar för kol-patienter i Eskilstuna

Vårdcentralen City i Eskilstuna har involverat kol-patienter i förbättringsarbetet. Resultatet blev fyra förbättringar, som nu har införts i ordinarie arbetssätt.

Fyra förbättringar för kol-patienter i Eskilstuna

Vårdcentralen City i Eskilstuna har involverat kol-patienter i förbättringsarbetet. Resultatet blev fyra förbättringar, som nu har införts i ordinarie arbetssätt.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

1. Koleftermiddag. Två gånger varje år ordnar vårdcentralen föreläsningar och mingel för patienter med kol. Vid det senaste tillfället informerade astma/kol-sjuksköterska, läkare och sjukgymnast om bland annat behandling och fysisk aktivitet.

2. Besökshjälpen. En broschyr som skickas hem till patienterna innan besöket på vårdcentralen. Patienten fyller i vad man tycker är viktigt att ta upp.

– Det är viktigt att det inte bara är vårdpersonalen som styr, på det här sättet missar man inte patienten, säger Anne Rydén, astma/kol-sjuksköterska.

Efter mötet antecknar patienten, tillsammans med vårdpersonal, vad som bestämts på mötet.

3. Behandlingsguiden. Det är ett informationsblad som beskriver vad vårdcentralen kan hjälpa patienten med, vilka yrkesgrupper som gör vad och hur processen för behandling ser ut.

– Det ger patienten hopp när de ser att det finns mycket att göra och många som är engagerade.

4. Samtalshjälpen. En kortlek som ska fungera som hjälp om patienten har svårt att öppna sig. Den är uppdelad i olika kategorier; en som rör frågor om vardagen, exempelvis rädslor, andning och familj. En annan handlar om frågor som rör behandlingen. Patienten får välja ett kort och prata utifrån det.

Alla förbättringar är framtagna i nära dialog med patienter, som kommit med feedback kontinuerligt. Anne Rydén märker en klar förändring i patientgruppen sedan införandet.

– De tar för sig mer, de hör av sig ofta och vet att de har något att säga till om. Det kommer även patienter från andra vårdcentraler som hört hur vi jobbar, säger hon.

Läs mer om projektet här.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan