Här träffar patienterna roboten Dr Pepper

På Riddarens vårdcentral i Kista kan patienterna träffa roboten Dr Pepper.

Här träffar patienterna roboten Dr Pepper

På Riddarens vårdcentral i Kista kan patienterna träffa roboten Dr Pepper. Dr Pepper är en del i utvecklingen av en digital plattform som ska stötta både patient och vårdpersonal. Hammad Al-Saaid, grundare och verksamhetschef på Riddarens vårdcentral och vd för vårdkoncernen We Build, berättar att projektet även innefattar en app där patienter bland annat kan se sina labbresultat, boka videobesök med läkare, koppla upp blodtrycksmanschett och skicka informationen till sjuksköterska. 50 patienter, bland dem de med diabetets och hypertoni, har testat appen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Hammad Al-Saaid, grundare och verksamhetschef på Riddarens vårdcentral och vd för vårdkoncernen We Build, tillsammans med Dr Pepper.
Hammad Al-Saaid, grundare och verksamhetschef på Riddarens vårdcentral och vd för vårdkoncernen We Build, tillsammans med Dr Pepper.

– Dessa patienter behövde aldrig ringa in och fråga om labbresultat, det sparade tid för både läkare, sjuksköterskor och patienterna och var därmed kostnadseffektivt. Patienterna upplevde ökad tillgänglighet och bekvämlighet vilket gjorde dem tryggare, berättar Hammad Al-Saaid.

Alla som är skrivna på Riddarens vårdcentral erbjuds nu att testa det digitala stödet och en viktig del i projektet är patienternas synpunkter och önskemål som får vara med och forma utvecklingen av tjänsterna.

Roboten Dr Pepper finns på plats på vårdcentralen för drop in och screenar patienter bland annat genom att ta blodtryck och ge feedback på resultatet. Informationen skickas till ansvarig distriktssköterska som återkopplar till patienterna.

– Tanken är att Dr Pepper ska avlasta vårdpersonal med vissa moment, men nu till en början har det varit tidskrävande då en sköterska är med och instruerar patienterna.

Nästa steg i den digitala plattformen är att bygga ett journalsystem som avlastar läkares och sjuksköterskors administrativa uppgifter. Men också att bygga ett digitalt bokningssystem med standardiserade frågeformulär inför besöket där det också går att se recept och ansöka om receptförnyelser.

– De flesta av våra patienter har varit positiva, de blir mer delaktiga i sin vård när de får kontroll över sin data och sin information. De flesta som söker sig till oss vill ha nytt och modernt, även många äldre människor. De har lärt sig Skype och Facebook av barn och barnbarn och tycker att det höjer livskvaliteten att slippa gå ner till vårdcentralen, säger Hammad Al-Saaid.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan