När Lucien Engelen, chef vid nederländska universitetet Radboud Nijmegen Medical Centre, på ett seminarium i Sverige pratade under parollen ”varför använder hälso- och sjukvården fortfarande pinnar för att göra upp eld” säger det en del om han syn på vård och digitalisering.
”Vården enda området som säger nej till full transparens”
Lucien Engelen jämför dagens vårdmöte med att gå till banken och vilja få koll på sin ekonomi, men att mötas av ett "nej, lita på oss vi sköter din ekonomi".
![”Vården enda området som säger nej till full transparens”](https://kvalitetsvard.se/wp-content/blogs.dir/sites/17/2016/12/digitaliseradvard-800x660.jpg)
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
![Lucien Engelen, chef vid nederländska universitetet Radboud Nijmegen Medical Centre.](https://kvalitetsvard.se/wp-content/blogs.dir/sites/17/2016/12/lucienengelen.jpg)
– Vi tror att vården är så speciell, men vi är samma människor i vården som när vi köper bil, handlar mat och sköter bankärenden.
Han jämför dagens vårdmöte med att gå till banken och vilja få koll på sin ekonomi, men att mötas av ett ”nej, lita på oss vi sköter din ekonomi”.
– Vården är det enda området där man tror sig ha rätt att säga nej till full transparens. Det borde vara en mänsklig rättighet.
Lucien Engelen förtydligar att e-hälsa handlar om att erbjuda valmöjligheter. Han nämner flertalet verktyg som finns idag som ger stora möjligheter för patienter att bedriva vård på egen hand. Men som också möjliggör flexiblare vårdmöten för läkare och sjuksköterskor. Det handlar om allt från urinstickor som kan scannas in i mobilen, till en ultraljudsmaskin eller EKG-dosa att koppla till telefonen.
– Inom bara något år samlar patienter in mer vårddata om sig själva än den vi som jobbar inom vården har tillgång till. Det handlar om ett maktskifte. Undersökningar visar att endast två procent tror att hälso- och sjukvård kommer att bedrivas på sjukhus om tio år. Den stora massan svarar att vård kommer att bedrivas överallt, säger Lucien Engelen.
Han påpekar att vi gått från ”för patienten”, via patientmedverkan, till att nu stå vid sidan och låta patienterna utveckla vården.
– Det här kräver ett gott ledarskap och mod att gå före. Vi behöver våga testa och misslyckas för att lära oss hur vi kan utveckla våra arbeten.