Sedan april förra året kan patienter som kommer till Borgholms hälsocentral med ortopediska besvär få träffa en ortopedkonsult direkt via ett videomöte. Åke Åkesson, läkare och verksamhetschef på hälsocentralen, är lyrisk över det nya arbetssättet.
Succé för digital ortoped i Borgholm
Digitala möten Digitala videomöten har gjort stor skillnad för ortopedpatienter på Borgholms hälsocentral. Bättre bedömningar och snabbare vård är bara några av fördelarna.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Det är en enorm skillnad för patienten. Istället för att vi skriver remiss som innebär att patienterna kan få vänta i månader på att få träffa en ortoped, så kan vi ta det mötet direkt, berättar han.
Läkare redo på distans
Digitala videomöten är något som Borgholms hälsocentral jobbat med på försök under flera år. Men i april förra året, då många operationer blev inställda på grund av pandemin, kunde de dra igång med digitala konsultationer med Oskarshamns ortopedklinik på heltid.
När Åke Åkesson eller någon av hans kollegor möter en patient med ortopediska besvär kan de helt enkelt gå in i ett speciellt mötesrum och med några få klick koppla upp sig till en ortopedkonsult. På ortopedkliniken i Oskarshamn, elva mil bort, finns det alltid en läkare redo att ta emot patienter.
– Det är en enorm skillnad mot tidigare när vi skrev remisser. Nu får patienten träffa ortopeden direkt, beskriva sina besvär och direkt få svar på om det går att åtgärda med en operation.
Slipper gå och vänta
Åke Åkesson berättar om en kvinna med karpaltunnelsyndrom som sökte hjälp på hälsocentralen en torsdag. Hon fick träffa ortopeden via video som direkt kunde boka in henne för operation tisdag veckan därpå.
– Vi klipper alla väntetider. Istället för att hon skulle gå sjukskriven i tre månader i väntan på bedömning kunde hon får besked om operation på en gång. Patienterna är enormt nöjda med den här lösningen, konstaterar han.
Under året har de genomfört totalt 450 konsultationer via den digitala ortopedkonsulten. Av dem var det 20 procent som bokades in för besök och vidare utredning på ortopedkliniken. Resten, 80 procent, var ärenden som inte skulle kunna åtgärdas med operation. Detta innebär att arbetssättet, förutom att det minskar trycket på ortopedkonsulterna, även bidrar till att patienterna får rätt vård på en gång.
– De 20 procenten som vi skickar vidare till ortopeden är dessutom extremt väl förberedda när de kommer dit, konstaterar Åke Åkesson.
Involverad i sin vård
En av de stora vinsterna med de digitala mötena är att patienten blir mer involverad i sin vård. Istället för att de som läkare pratar OM patienten pratar de numera MED patienten som själv kan beskriva sina symptom och vara en aktiv part i konsultationen.
– Det är verkligen personcentrerad vård, poängterar Åke Åkesson.
Att han som patientens läkare sitter med i samtalet är också värdefullt. Han kan på så vis ställa frågor och säkerställa att patienten förstår hur de sedan ska gå vidare med behandlingen. Dessutom får han en inblick i ortopedens arbete och lär sig själv väldigt mycket.
– Vi undviker dessutom fel och missförstånd som lätt kan uppstå när läkaren ska översätta det patienten har sagt till en remiss, konstaterar han.
Stor potential framöver
Digital ortopedkonsult har blivit en succé och förutom Oskarshamn är numera även ortopedkliniken i Kalmar med i det arbetet. Fler hälsocentraler har hakat på och Åke Åkesson ser stor potential att använda digitala möten för alla typer av specialiteter. Även det omvända, när patienter ska skickas hem från sjukhusvård, kan digitala konsultationer med läkare på den lokala hälsocentralen vara värdefulla.
– Vinsterna är stora, både för vården och för patienterna. Det finns ingen av mina kollegor som nu skulle vilja gå tillbaka till det gamla sättet att jobba med remisser, säger Åke Åkesson.