Närmare patienterna med digital mottagning

Digitalisering Digital mottagning ger mer tid och bättre kontakt med patienten. Det visar erfarenheterna av drygt två års digital mottagning på BMM Online i Stockholm.

Närmare patienterna med digital mottagning
Patienterna får hjälp med rådgivning, att förnya recept eller andra saker som inte kräver ett fysiskt möte. Foto: Adobe Stock

Det är drygt två år sedan BMM Online öppnade, en digital mötesplats i Region Stockholm där patienter kan chatta och boka in videomöten med barnmorskemottagningen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Lisa Ryding, verksamhetschef på BMM Online.

– Idag känns det ju helt självklart, men då var vi verkligen pionjärer, säger Lisa Ryding, verksamhetschef på BMM Online.

Onlinemottagningen fungerar som ett komplement till regionens 32 fysiska mottagningar. Här kan patienterna få hjälp med rådgivning, förnya recept eller andra saker som inte kräver ett fysiskt möte.

Närmare patienterna

Från början fanns det en viss skepsis till att öppna en digital mottagning. Kry hade precis kommit igång och det fanns en viss oro för att bli “nätdoktorer” och att kontakten med patienterna skulle bli mer opersonligt.

– Men det har visat sig vara precis tvärtom. Barnmorskorna i mottagningen upplever att de kommer närmare patienterna när de möts digitalt.

Själva mötet blir också mer effektivt. Inför mötet fyller patienterna i ett formulär med bakgrundsfrågor som ligger med i mötesbokningen. Jämfört med en vanlig drop in-mottagning har barnmorskan därför hunnit läsa på om patienten inför mötet.

– Det blir på så vis mer tid för själva samtalet. Dessutom kan man använda hela den inbokade tiden för att checka av andra hälsofrågor, påminna om cellprovstagning till exempel.

Stort intresse

Från början avsattes en barnmorska för att jobba med BMM Online. Hon hade drygt 20 års erfarenhet och var van att möta alla typer av patienter och tyckte att den digitala mottagningen var en rolig utmaning.

Intresset visade sig dock vara långt större än de hade kunnat föreställa sig. Relativt snart fick de utöka så att alla barnmorskeenheter i regionen involverades i arbetet. Idag är det motsvarande tre heltider som jobbar med den digitala mottagningen.

”Det smartaste vi gjort”

Att möta patienterna digitalt har även öppnat för nya möjligheter när det gäller öppettider. Medarbetarna styr själva över sin arbetstid och har dessutom möjlighet att arbeta hemifrån. Det innebär att de idag har öppet för digitala besök från sex på morgonen. Lisa Ryding konstaterar att det är fler patienter som är intresserade av att boka en tid tidigt på morgonen digitalt möte än till de vanliga fysiska besöken.

– Att släppa tider hela dagen och låta medarbetarna själva styra över sin tid är nog det smartaste vi gjort, berättar hon.

Fler digitala mottagningar

Idag finns det fler digitala mottagningar i Stockholm, bland annat UM online och HLM Online.

– BBM Online var en bra verksamhet att börja med, med en avgränsad målgrupp och vårdområde. Dessutom behövde vi inte fundera över hur vi skulle lösa betalningen, eftersom det är gratis för invånaren, berättar Lisa Ryding.