Tryggt för patienten när personalen arbetar i team

Teamarbete Capio vårdcentral i Orust har infört ett helt nytt arbetssätt där personalen arbetar i team runt patienten. Den stora fördelen är att patienterna alltid möter samma vårdpersonal, oavsett om det handlar om akuta eller planerade besök.

Tryggt för patienten när personalen arbetar i team
Varje team består av läkare, sjuksköterskor, undersköterskor och psykolog som tillsammans går igenom patientens behandling.

Sedan några veckor tillbaka arbetar personalen på Capio Vårdcentral Orust i team runt patienten.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Varje team består av läkare, sjuksköterskor, undersköterskor och psykolog. Tillsammans går de igenom patientens behandling.

Alltid samma personal

Målet är att patienten alltid ska träffa samma vårdgivare eller någon i teamet. Det gäller oavsett om det handlar om planerade besök eller när patienten söker akut. Tanken är att de ska de möta samma personer även när de söker vård digitalt via chatt eller videobesök.

– Det viktigaste är att vi låter teamen bestämma tillsammans vad som blir bäst för varje patient, säger Johan Ellegård, verksamhetschef på Capio Vårdcentral Orust.

Har växt i snabb takt

På vårdcentralen har antalet medarbetare växt i snabb takt de senaste åren. För två och ett halvt år sedan arbetade ungefär 30 medarbetare på vårdcentralen. Idag är de närmare 50.

Personalen har nu varit med i och tagit fram det nya arbetssättet.

Johan Ellegård och Camilla Fagerberg.

Under två utbildningsdagar diskuterade de hur verksamheten skulle organiseras för att ge bästa vård till patienten.

Bättre kontinuitet

Camilla Fagerberg som arbetar som sjuksköterska på vårdcentralen. Hon berättar att det till en början var svårt att jobba på det nya sättet, men att hon ser att kontinuiteten blir bättre för patienterna.

– Tidigare gjorde patienten ett besök hos oss och sedan var kontakten slut. Nu kan patienten höra av sig till oss och alla i teamet har koll på patientens bakgrund och kan ge svar samma dag som de kontaktar oss, säger Camilla Fagerberg.

Rekommenderar sina anhöriga

I den senaste medarbetarundersökningen svarade majoriteten av medarbetarna att de skulle rekommendera en anhörig att vårdas på vårdcentralen.

– Det gör mig oerhört stolt och är ett kvitto på att vi levererar primärvård i världsklass, säger Johan Ellegård.