Webblösning gör patienterna mer involverade

Bättre tillgänglighet, fler möten med patienter och smidigare dokumentation är vinsterna med webbaserade systemet Lättakuten.

Webblösning gör patienterna mer involverade

Bättre tillgänglighet, fler möten med patienter och smidigare dokumentation. Det är några av vinsterna med det webbaserade systemet Lättaktuen som Trädgårdstorgets vårdcentral i Linköping använder sedan i maj förra året. Systemet har gjort det möjligt att erbjuda en öppen mottagning för patienter med akuta, lättare besvär som halsont eller urinvägsbesvär.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsvård.se premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?
Jonas Persson, läkare på Trädgårdstorgets vårdcentral i Linköping. FOTO: Lars Hejdenberg

– Vi märker att antalet listade patienter har ökat sedan vi införde systemet. Jag tror att det är tillgängligheten och öppenheten som gjort att patienterna gillar oss, berättar Jonas Persson som är läkare på vårdcentralen.

Istället för att ringa in och boka tid på traditionellt vis får patienterna själva registrera sig när kommer till vårdcentralen via det webbaserade systemet. Här fyller de i vilken åkomma de besväras av och får svara på ett antal följdfrågor. En sjuksköterska går därefter igenom svaren tillsammans med patienten och gör en bedömning om det ska tas prover och om patienten behöver träffa en läkare. I så fall bokas det in en tid direkt i systemet. I vissa fall kan sköterskan även lösa frågorna utan att en läkare kopplas in.

Från 8 till 20 patienter

Jonas Persson berättar att en stor fördel med lösningen är att patienterna bli mer involverade i sin egen vård. Eftersom dokumentationen sker direkt i systemet sparar det också en hel del tid i administration vilket gjort att läkarna kan ta emot fler patienter. Lättakuten är öppen 2,5 timme per dag. Tidigare hade de åtta bokningsbara tider, numera kan de ta emot 20 patienter på samma tid. Jämfört med andra vårdcentraler i området toppar de idag statistiken över flest besök per läkare.

Systemet har också gjort det lättare att ta ut statistik kring besöken.

– Sköterskorna får träffa patienterna på ett helt annat sätt än tidigare då de satt mer i telefon. Deras jobb blir roligare och mer utvecklande, konstaterar Jonas Persson som bara har ett råd till andra vårdcentraler som funderar på en liknande lösning:

– Var beredda på att det kan bli populärt!

Lättakuten

Lättakuten har utvecklats av svenska teknikbolaget Collabodoc och Microsoft. Systemet har funnits inom Praktikertjänst sedan i maj 2016. Hittills har sex vårdcentraler infört lösningen – Trädgårdstorgets vårdcentral i Linköping, Laurentiuskliniken i Falkenberg, Cederkliniken i Piteå, Odensvi vårdcentral i Västerås och Rudans och Flottiljens vårdcentraler utanför Stockholm.