Helsingborgs lasaretts filosofi: Alla ska arbeta på toppen av sin kompetens

Helsingborgs lasaretts filosofi: Alla ska arbeta på toppen av sin kompetens

På akutmottagningen i Helsingborgs lasarett har man i snart två år låtit servicepersonal och receptionister ta över en del enklare sysslor. Det har gett mer tid för sjuksköterskor och undersköterskor att ägna sig åt det som de är utbildade för; att arbeta på toppen av sin kompetens. Med rätt person på rätt plats kan högre kvalitet i omhändertagandet och vården erbjudas. Nu används konceptet på flera avdelningar.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Håkan Kerren, verksamhetschef på akutmottagningen Helsingborgs lasarett.
Håkan Kerren, verksamhetschef på akutmottagningen Helsingborgs lasarett.

– Arbetsuppgifter som servicemedarbetare har tagit över är bland annat att se till att det finns utrustning i förråden, fylla på provtagningsvagnar och sköta om allmänna ytor som personalrum. Man hjälper till med patienterna på akuten, och ser exempelvis till att de får något att dricka och äta under tiden de väntar, förklarar Håkan Kerren, verksamhetschef på akutmottagningen.

Också patientnära städ, tömma sopor, bädda sängar och rengöra britsar – arbetsuppgifter som tidigare utfördes av undersköterskor – tar nu servicepersonalen om hand.

Fredrik Jonsson, biträdande divisionschef och tidigare verksamhetschef på akutmottagningen, var med och införde det nya arbetskonceptet som först prövades sommaren 2015.

Fredrik Jonsson, biträdande divisionschef och tidigare verksamhetschef på akutmottagningen.
Fredrik Jonsson, biträdande divisionschef och tidigare verksamhetschef på akutmottagningen.

– Resultaten var så bra att vi beslöt att permanenta detta i september 2015. De som tog över de här arbetsuppgifterna har varit väldigt positiva. Vi anställde ungdomar under 25 år med syftet att introducera dem vårdyrket, och flera av dem har också stimulerats att studera vidare inom vården, till exempel till sjuksköterska. Det var också en baktanke, att få flera att jobba inom vården.

När servicepersonal söktes användes ett ovanligt grepp, sjukhuset annonserade efter receptionister som hade arbetat på lokala

hotell.

– De är mycket välutbildade i service, och därmed har vi fått en fantastisk servicenivå i receptionen. Dessutom är kostnaderna i dag precis samma som innan, konstaterar Fredrik Jonsson.

Nu sprider sig konceptet till andra avdelningar på Helsingborgs lasarett. Medicinsk akutvårdsavdelning (MAVA) och barnklinikerna har redan infört det, och strokeavdelningen är på gång.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan