På Blekingesjukhuset it-skuggas medarbetarna

Nu utförs it-ronder på alla Blekingesjukhusets kliniker.

På Blekingesjukhuset it-skuggas medarbetarna

Enklare system för att ge patienterna internetförbindelse. Och möjligheter att nå mejl och scheman hemifrån. Det är två av önskningarna som kommit upp vid Blekingesjukhusets it-ronder. Det hela började som en pilot på IVA för ett och ett halvt år sedan och Sten-Åke Gustafsson, teknisk systemförvaltare, och it-tekniker Jeanna Lindblom berättar att det sedan blev en arbetsmiljöfråga. Arbetsmiljöverkets granskning av de anställdas arbetsmiljö visade att it-strul var en stor faktor till stress.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Det togs ett beslut om att it-ronder ska göras på alla sjukhusets kliniker och förhoppningen är att vara klara under första halvåret 2018.

Sten-Åke Gustafsson, teknisk systemförvaltare och Jeanna Lindblom, it-tekniker, på Blekingesjukhuset.
Sten-Åke Gustafsson, teknisk systemförvaltare och Jeanna Lindblom, it-tekniker, på Blekingesjukhuset. FOTO: Åsa Hammar/Suntarbetsliv

– Det har tagits emot otroligt bra, alla är kolossalt nöjda. Vårdmedarbetarna pratar öppet och tycker om att kunna haffa oss i korridoren för att lämna önskemål och förslag. Andemeningen är att vi på it- och vårdenheterna ska komma varandra närmare, säger Jeanna Lindblom.

Inom it-ronderna får kliniken också välja att bli skuggad. Sten-Åke Gustafsson berättar det innebär att han och Jeanna Lindblom följer med en läkare eller sjuksköterska några timmar för att höra om deras arbetsvardag, se tidstjuvar och förbättringsmöjligheter.

– På IVA visade det sig bland annat vara fel utrustning på fel plats och på kirurgen var det mer åsikter om journalsystemet och läkemedelsmodulen. Vi försöker lösa så mycket som möjligt med befintlig kunskap och gemensamt engagemang. Större systemförändringar som kräver resurser och pengar lyfter vi upp.

Så fungerar it-ronderna

It-avdelningen får en kontaktperson på respektive klinik. Först byts all hårdvara som är mer än fem år gammal ut. Därmed avhjälps många fel som orsakas av dålig prestanda. När kliniken haft den nya hårdvaran i två till tre veckor får klinikens medarbetare fylla i en enkät med önskemål klagomål och förbättringsmöjligheter.

Sedan möter it olika personalkategorier i ett öppet samtal om it-miljön. Synpunkter och förbättringsmöjligheter sammanställs och prioriteras, enklare saker åtgärdas.

Inom it-ronden ingår också ett val om att bli skuggad. Det innebär att it-medarbetare skuggar medarbetare under några timmar för att lära sig mer om deras vardag, hitta förbättringsmöjligheter och tidstjuvar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan