Sociala strukturer som makt, den professionella identiteten och mötet med systemen är de viktigaste faktorerna att ta hänsyn till när it-verktyg implementeras i vården. Det menar Lina Nilsson, projektkoordinator vid Blekinge tekniska högskola, lektor på Linnéuniversitetet och FoU-strateg på Landstinget Blekinge, som på plats på sjukhus i södra Sverige har studerat vad som händer när e-hälsa implementeras.
Hierarki och makt sätter stopp för it-verktyg
Sociala strukturer som makt, den professionella identiteten och mötet med systemen är de viktigaste faktorerna att ta hänsyn till när it-verktyg implementeras i vården.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Det finns en stark hierarki inom vården och den avgör om ett it-verktyg tas emot positivt. Exempelvis gick snacket om ett system från positivt till negativt så fort överläkaren, som själv var negativ, klev in i fikarummet.
Hon berättar att många ser sitt yrke som ett kall. När de då upplever att de sitter mer vid datorn än med patienten föds ett motstånd, de känner inte makt över sitt eget arbete.
– Det är också viktigt att förstå aspekten kring novis och expert. Experterna, de som jobbat länge, kan väldigt mycket och står högt i makthierarkin, kan bli noviser när det kommer nya it-verktyg. Särskilt om nya unga sjuksköterskor är experter, då blir det verkligen en krock.
Lina Nilsson påpekar att vi i diskussionen om framgångsrik implementering därför måste sluta prata om att problemet med motstånd kommer att lösa sig när nya sjuksköterskor kommer ut i arbetslivet.
– De socialiseras oerhört snabbt till att inte gilla it-verktyg då de vill bli en i gruppen.
Men vårdpersonal är inte mer krångliga än andra yrkeskategorier menar Lina Nilsson. Däremot beror en stor del av problemet på att de har blivit slarvigt bemötta under en längre tid. De har sällan blivit lyssnade på i utvecklingen av verktygen, implementeringen ska ske väldigt snabbt och är ofta hafsig. Och man glömmer att vården är en komplex organisation med många rutiner som behöver jobbas om så fort ett nytt verktyg träder in.
– Det låter negativt men jag har inte sett något framgångsexempel. Nu pratas det mycket om upphandling av journalsystem och jag önskar man tänker mer på de sociala aspekterna, delaktighet, att jobba över stuprör och att hela tiden ha kunden i fokus.