Sös lockade med stickgrafitti

Med stickade vårdföremål ville Sös visa upp bilden som en varm arbetgsivare och locka sjuksköterskor inför sommaren.

Sös lockade med stickgrafitti

I januari började Södersjukhuset, Sös, i Stockholm sin rekryteringskampanj inför sommaren. Sjukhuset har haft svårt att rekrytera sjuksköterskor och den här gången ville de göra något annorlunda för att synas.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Vi tittade på medarbetarenkäter och andra undersökningar för att se varför medarbetarna trivs på Sös. Den röda tråden är att det är en varm och prestigelös arbetsplats, att man kan vara den man är och att man backar upp varandra. Det ville vi ta fasta på, berättar kommunikationschef Hanna Ahonen.

För att visualisera den varma arbetsplatsen tog Sös hjälp av en kommunikationsbyrå och en kampanj med stickgrafitti genomfördes i januari. Med bland annat en instickad rullstol och droppställning samt information om ”Sös ljuva Sös” valde de att rikta sig till sjuksköterskestudenter. Målet var att tillsätta 60 vakanta platser.

– 25-30 ansökningar var direkt kopplade till kampanjen. Vi visste innan att målet var högt och är nöjda med resultatet. Konkurrensen är hård och en kampanj kan inte lösa hela problematiken.

Läget inför sommaren beskriver Hanna Ahonen som varierat. På vissa enheter är täckningen god, på andra ser det sämre ut. Hur sommarrekryteringen kommer att se ut går inte att svara på i dagsläget då rekryteringen pågår fortlöpande.

Hon menar att kampanjen fick mycket positiv feedback och att förhoppningen var att visa upp Sös och väcka uppmärksamhet som håller i sig längre än traditionell annonsering. Men den mötte också kritik då den uppfattades symbolisera sjuksköterskeprofessionen och inte själva sjukhuset, kopplingen till handarbete som traditionellt kvinnligt och att det är ett kvinnodominerat yrke.

För att jobba med rekryteringsproblemet mer långsiktigt jobbar de vidare med aktiviteter för att attrahera och behålla sjuksköterskor. En pilot med ett nytt utvecklingsprogram för nyexaminerade sjuksköterskor har körts och ska nu lanseras skarpt. Sös jobbar också med kompetens- och utvecklingsstegar.

– Vi tror att möjligheten till utveckling är en av de viktigaste faktorerna för att attrahera och bibehålla sjuksköterskor.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan