Den prisade kampanjen Ta med en vän med syfte att öka cellprovtagning i nordöstra Göteborg ökade antalet tagna prov med 42 procent mellan 2011 och 2012. Men projektet tog inte slut där. Malena Lau, projektledare för kampanjen och enhetschef på Kunskapscentrum för jämlik vård i Västra Götalandsregionen, berättar att de arbetat vidare både med att fortsätta öka andelen cellprovstagningar men också att sprida det framgångsrika arbetssättet.
Kampanjen Ta med en vän lever vidare – ”Vi måste inkludera de grupper vi vill nå”
Den prisade kampanjen Ta med en vän med syfte att öka cellprovtagning i nordöstra Göteborg sprider nu sitt framgångsrika arbetssätt.

Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsvård.se premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.

– För att få saker att hända behöver vi involvera de som berörs, både människor och verksamheter. Grunden i projektet var att vi vände oss till kvinnorna som inte kom på provtagning och andra nyckelpersoner för att hitta grundproblemet, vi lät dem komma med förbättringsförslag och tog vara på deras kunskap, säger Malena Lau.
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
