Nu ska arbetsmiljöförhållanden inom vård och omsorg granskas. Fokus ligger på första linjens chefer och syftet är att förbättra deras arbetsmiljöförhållanden. Orsaken till granskningen är den arbetsrelaterade psykiska ohälsan som ökar. Lise-Lotte Hamfelt, inspektör på Arbetsmiljöverket leder det nationella projektet som startade i april och kommer att pågå i tre år.
Enhetschefernas arbetsmiljö under lupp i ny granskning
Nu inleds granskning av enhetschefer i vård och omsorg.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Sämst mår personal i kvinnodominerade branscher, som vård och omsorg, och enhetscheferna är extra utsatta, säger Lise-Lotte Hamfelt.
Anledningen, enligt Arbetsmiljöverket, är att cheferna har stora ansvarsområden, många medarbetare att ha ansvar för och bristande stöd från ledning. Det saknas ofta rutiner, uppföljning och stödfunktioner, något som kan få allvarliga stressrelaterade konsekvenser för både chefer och medarbetare.
– Alltfler blir medvetna om att de organisatoriska arbetsmiljöfrågorna är viktiga men de är inte lika konkreta att synliggöra och åtgärda som den fysiska arbetsmiljön, som att exempelvis ta bort trösklar som innebär snubbel- eller fallrisker.
Arbetsmiljöverket informerar arbetsgivaren om att inspektionen ska äga rum. Och på plats kontrollerars organisationsstruktur och hur arbetsmiljöregler följs. Om brister upptäcks får arbetsgivaren en skrivelse med krav på åtgärder.
Det är ännu för tidigt att säga något om vilka resultat granskningen kommer att visa på men Lise-Lotte Hamfelt upplever att initiativet är välkommet i verksamheterna.