App gör väntan på akuten mindre stressande

Digitalisering När är det min tur? Och hur många är det före mig? Det är det vanligaste frågorna från föräldrar som är med sina barn på akuten. Nu har SÖS Innovation utvecklat en app som gör väntan mindre orolig.

App gör väntan på akuten mindre stressande
Jenny Peterson, barnsjuksköterska samtalar med barn och förälder på Sachsska barnakuten. Foto: Mikael Westh

Att vänta, utan att veta hur lång väntan kan bli, är frustrerande för de flesta. För att underlätta och öka förståelse för väntetiderna har Södersjukhuset Innovation tagit fram en app, Akuten Prio.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Tanken är att du som väntande kan få en ungefärlig uppfattning om när det är din tur. Och en ökad förståelse för att om du hamnar i en lägre prioriteringsgrupp får du vänta om vi har en röd patient på plats, förklarar Anna Löwbeer Wester, specialistsjuksköterska och drivande i projektet på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset på SÖS.

När är det min tur?

Utvecklingen av Akuten Prio har skett i samarbete mellan personal, patienter, innovations- och IT-organisation, från både Södersjukhuset och Karolinska Universitetssjukhuset. Över 600 patienter och föräldrar har fått bidra till projektet.

Utgångspunkten i projektet har varit att besvara frågorna: När är det min tur och hur många barn är det före mig?

Appen visualiserar patientens väntetid i realtid med hjälp av prickar och färger – röd, orange, gul eller grön – som visar hur akut varje fall är. Röda prickar motsvarar akuta fall. Detta ger en ungefärlig uppfattning hur lång tid man kan tänkas behöva vänta.

Väntrummet blir en fantasivärld

I projektet har de även jobbat med augmented reality, AR. I AR-appen Bubbelbox förvandlas nu barnakutens lokaler till en färgsprakande undervattensvärld.

Målet med innovationerna har varit att göra upplevelsen på barnakuten lugnare och lättare att förstå.

– Både barnen och deras föräldrar tycker att appen är superhäftig och det är jätteroligt! Vi har också stor nytta av appen när vi vill avleda ett barn för att göra upplevelsen av en undersökning mindre jobbig, säger Anna Löwbeer Wester.

Fler hakar på

På SÖS barnakut har resultatet av innovationerna varit positiva för både personal och patienter. Fler föräldrar och barn känner sig trygga, sedda och får svar på sina frågor. Det ger även medarbetarna mer tid till att ta hand om patienter, föräldrar och närstående.

Nu är dessutom fler på gång att implementera appen. Akutmottagningen Öron näsa hals i Huddinge är redan igång och näst på tur är Barnakuten i Solna.

Appen fick även uppmärksamhet i samband med eHälsomötet Vitalis då Elin Hedbrandh som leder projektet från Sös Innovation fick ta emot Vitalis stipendium 2022.