Årets fem mest inspirerande case

Förbättringsarbete Nytt år innebär också nya tag i förbättringsarbetet. Under året som gått har Kvalitetsvård mött många engagerade vårdproffs som frikostigt delat med sig av sina erfarenheter och bästa förbättringsknep. Här är de fem case som våra läsare uppskattat allra mest:

Årets fem mest inspirerande case

1. Så ska karolinska bli ett köfritt sjukhus.

I augusti aviserade Karolinska att de siktar på att bli landets första kö-fria universitetssjukhus innan årsskiftet. Ansvarig för uppdraget är Caroline Hällsjö Sander.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
– Det går att ändra saker och ting om man tar vara på allas engagemang, planerar och jobbar bra ihop tillsammans, säger Caroline Hällsjö Sander.

Så hur har det gått? I en intervju i december berättar Caroline Hällsjö Sander om hur de jobbar med uppdraget. Kommer de att lyckas?

2. Nytt system för måltider gynnar både patienter och klimat

Med det nya systemet tillagas maten enligt fasta menyer. Maten kyls ned, portioneras på porslinstallrikar, förpackas med livsmedelsgas och förvaras sedan ute på avdelningarna.

Sedan två år tillbaka har Nyköpings lasarett infört ett helt nytt system för måltider. Istället för att som tidigare ha en stor rullande meny av maträtter som tillagas på beställning från avdelningarna och serveras på fasta tider, har de infört ett system med större flexibilitet och valfrihet för patienterna.

Det nya sättet att tänka kring måltiderna har inte bara minskat matsvinnet, det har också blivit ett lyft för patienterna. Och öppnat nya vägar i klimatarbetet.

Så här har de gjort.

3. Mottagningen som får toppbetyg av patienterna

En kultur som bygger på tillit, omsorg om patienterna och en gemensam målbild leder också till nöjda patienter.

Det är medarbetarna på Osteoporosmottagningen på Norrtälje sjukhus övertygade om. Och patienterna verkar hålla med.

I den nationella patientenkäten, NPE, för 2021 utmärkte sig mottagningen nämligen med höga betyg från patienterna inom alla områden.

Allra högst betyg, 97 av 100, får mottagningen inom områdena bemötande och tillgänglighet.

Så här jobbar de med patientnöjdhet.

Lena Mattsson

4. ”Förbättringsarbete ger arbetsglädje”

Lyhördhet, tillit, positivitet, engagemang och mod. Det är ingredienserna i ett bra ledarskap enligt Lena Mattsson, som numera även bär titeln landets bästa chef inom vård och omsorg.

”Jag tror att det är viktigt att se och lyssna på sina medarbetare, ta tillvara idéer och låta dem själva få möjligheten verkställa dessa” konstaterar hon.

Hela intervjun kan du läsa här.

5. Levande bibliotek hjälper vården att utvecklas

Patienter, med egen erfarenhet av vården, är en guldgruva för att förstå hur vården kan utvecklas och förbättras.

Sedan 2020 har Västra Götalandsregionen ett ”levande bibliotek” som hjälper verksamheter som söker personer med egen erfarenhet till utvecklings-, forsknings-, förändrings- eller förbättringsarbeten.

Men vad är ett levande bibliotek och vilken nytta ger det i verksamheten? Kvalitetsvård frågade Katrin Modig Pallin, regionutvecklare i Västra Götalandsregionen som berättar hur det fungerar i praktiken.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan